fbpx

זכוכית סבתא – איך אפשר לשלב אותה במטבח שלכם?

בבואנו לתכנן ולעצב מטבח לכל פרט יש משמעות. יש להתייחס לכל רכיב ולשים אליו לב, כדי לוודא שהוא אכן מותאם לסגנון הנבחר, בין אם זה מבחינה מעשית ובין אם זה מבחינה ויזואלית ועיצובית.

כך למשל, כשאנחנו בוחרים לתכנן ולבנות מטבח כפרי בבית חדש או בבית משופץ, עלינו להקפיד ולשים לב לכל פרט, על מנת שהמטבח באמת יעניק לנו תחושה כפרית, חמימה ונעימה. זה נכון לגבי חלקים שמרכיבים את המטבח עצמו, למשל סוג החזית, גודלה וסגנונה, וכך גם לגבי עיטורים שונים, ויטרינות ועוד. וזה נכון גם לחלקים נלווים שאנחנו בוחרים להתקין ביחד עם המטבח, כמו תנור אפיה, קולט ושאר מוצרי החשמל.

כשאנו ניגשים לתכנן מטבח בכלל ובפרט מטבח כפרי, באופן טבעי עלינו להתייחס תחילה לפרטים כמו, גודל השטח שעומד לרשותנו בשביל לבנות את המטבח, האופן בו אנחנו מעוניינים לחלק את המרכיבים השונים שלו, מה יהיה היחס בין הארונות למגירות, איפה נרצה למקם את מוצרי החשמל, פתרונות אחסון המתאימים לצרכינו, וכמובן איך נרצה שהמטבח יעוצב מבחינת צבעים ואלמנטים אחרים.

אחד מאותם אלמנטים שישמשו אותנו בעיצוב מטבח כפרי, היא "זכוכית סבתא". על פניו מדובר במרכיב בודד, ויהיו שיטענו שאולי אף מינורי, בטח ביחס למרכיבים כמו אריחי קרמיקה, שיש או סוג העץ בו נשתמש לצורך תכנון ובנייה של ארונות מטבח, אך גם למרכיב זה יש חשיבות בהשלמת המראה הכפרי המבוקש.

במאמר זה נסביר מה היא "זכוכית סבתא", למה היא חשובה בעיצוב מטבח כפרי וכיצד אנחנו יכולים להשתמש בה בצורות שונות.

זכוכית סבתא

מה זו" זכוכית סבתא"?

בשביל להבין מה זו "זכוכית סבתא", תחזרו רגע אל בית הוריכם או אל בית סבא וסבתא, שם היה נהוג להגיש פעם אוכל או שתייה, בוודאי בחגים ובארוחות סופשבוע, בצלחות זכוכית מהודרות, כאשר הזכוכית לא הייתה חלקה אלא מחוספסת ומעוצבת בשלל עיצובים מרשימים ויפים. זה מה שהפך את הצלחות והכוסות למיוחדות. זו גם הסיבה שהשתמשו בה בעיקר באירועים מיוחדים, ארוחות סופשבוע או חג.

זה הרעיון שעומד מאחורי "זכוכית סבתא". מדובר למעשה על ויטרינות אשר מורכבות מזכוכית שאיננה חלקה אלא כזו המעוטרת בשלל עיצובים יפים ומרשימים. אפשר למצוא מגוון דוגמאות של עיטורים אך על פי רוב זכוכית סבתא מתייחסת לזכוכית חלבית עם עיטורי פרחים.

מעבר לעובדה שמדובר בזכוכית מאוד יפה ומרשימה, יש לה גם יתרונות רבים. למשל, היא מקשה מאוד על אנשים שנמצאים מחוץ לחדר או למבנה לראות מה מתרחש בתוכו, לכן גם הרבה פעמים נעשה שימוש בזכוכית זו בדלתות של חדרים או חלונות חיצוניים. כמו כן, היא זכוכית המאפשרת חדירה של אור אך לא בצורה חזקה כפי שמאפשרת זכוכית בהירה רגילה. מה שאומר שהיא יכולה למנוע מאנשים שנמצאים בתוך החדר להסתנוור, אם הם עומדים מול השמש.  בכל הקשור למטבח, יתרונותיה בכך שהיא אינה אטומה באופן מוחלט מחד, ואינה שקופה לגמרי מאידך, וכך מתקבל מראה ייחודי שמאפשר להסתיר את תכולת הארון מבלי להשתמש בחזית אטומה לגמרי.

זכוכית סבתא נמצאת בשימוש לא רק במטבחים כפריים אלא גם בסגנונות אחרים, אך כפי שנוכל לראות בחלק הבא של המאמר, היא מהווה נדבך מאוד חשוב בתכנון ועיצוב של מטבח מסוג זה, בין אם אנחנו בוחרים להתקין אותו במבנה שנמצא בתהליך בנייה או במבנה שנמצא בתהליך שיפוצים.

זכוכית סבתא

איך זכוכית סבתא יכולה להשתלב במטבח כפרי?

כפי שציינו, מטבח כפרי מסמל חמימות, אינטימיות, הוא מתאפיין בכך שהבנייה והעיצוב שלו הרבה יותר מצומצמים, הדברים יותר קרובים אחד לשני, העץ ממנו עשויים הארונות הוא הרבה יותר חמים ונעים, לא רק לעין אלא גם לתחושה. במילים אחרות, מטבח כפרי אמור לסמל את מה שכפר מסמל בעיניים שלנו,אפילו אם מעולם לא התגוררנו בו וגם אם המטבח מותקן בבית בסביבה עירונית לגמרי.

זכוכית סבתא משתלבת היטב בעיצוב ובתכנון, מאחר ויש בה אלמנטים נוסטלגיים, אלמנטים שמזכירים את בית ההורים או בית סבא וסבתא. היא יכולה להשתלב בצורות שונות במטבח, בין אם זה לצורך עיצוב ובין אם זה באופן מעשי. חשוב להדגיש, לא משנה איך אנחנו בוחרים להשתמש בה, חשוב שנדע כיצד להתאים אותה למטבח שלנו באופן כללי ויתרה מזו, כיצד אנחנו נדע לשלב אותה עם פריטים אחרים שבחרנו להשתמש בהם.

למשל, ניתן להשתמש בזכוכית סבתא כדלתות לארונות במטבח, בין אם מדובר על ארון ספציפי המהווה חלק בלתי נפרד ממערכת ארונות המטבח מתחת או מעל לכיור, ובין אם מדובר על ארון נפרד, בו אנחנו בוחרים לאחסן פריטים חשובים. כמו כן, אנחנו יכולים להשתמש בזכוכית לצורך חוצץ בין המטבח לבין חללים אחרים בבית, אפשר להתקין אותו בתור ויטרינה בחלון בשביל להסתיר את שמאוחסן בפנים, וכן אנחנו יכולים להשתמש בזכוכית סבתא כפריט עיצוב במקום כזה או אחר.

זכוכית סבתא

איך אנחנו עושים את זה נכון?

בשביל להתקין זכוכית סבתא במטבח כפרי או בכל מקום אחר בבית (יש שורה של מקומות שניתן להשתמש בזכוכית, בין אם זה לצורך עיצוב ובין אם זה לצורך שימוש מעשי), הרי שעלינו לדעת כיצד לתכנן את המקום ואיך לשלב בו את הזכוכית בצרוה אפקטיבית. אנחנו צריכים לדעת איך לאפשר לזכוכית להשתלב עם כל הפריטים השונים שמרכיבים אותו. בן מבחינת החומר והן מבחינת הצבעים, הסגנונות וההיבטים הנוספים.

עלינו לתכנן תחילה איך ברצוננו לבנות ולעצב את המטבח, איפה ברצוננו להציב כל פרט ופרט, באיזה גובה, מה יהיה הגודל, באילו חומרים נשתמש ועוד. חשוב להתייחס, כפי שציינו קודם, גם לשטח שעומד לרשותנו וגם לאופן בו נוכל להשתמש במטבח בצורה נכונה ואפקטיבית. בהתאם לכך, נוכל להחליט כיצד להשתמש בזכוכית סבתא, באופן שישרת את הצרכים שלנו בצורה הטובה ביותר.

כמובן שכל התהליך חייב להתבצע בעזרת אנשי מקצוע, אשר יהיו אחראים על העיצוב והתכנון וכן ספקים שיוכלו לעזור לנו למצוא את המרכיבים החשובים. היום אנחנו יכולים להשתמש בשורה של תוכנות הדמיה שיאפשרו לנו גם לתכנן את המטבח שלנו בצורה נכונה וגם לראות איך זכוכית מסוג זה יכולה להשתלב היטב במקום. בעזרת התוכנה, נוכל לבצע משחקים שונים עם החומרים, על פי סגנון וגודל, וכך נוכל לקבל החלטה בצורה הרבה יותר נכונה לגבי השאלה, מה בדיוק אנחנו רוצים לעשות ואיך אפשר להשיג את זה.

 

גלרייה » 

מטבחים » 

זכוכית סבתא – איך אפשר לשלב אותה במטבח שלכם?
נגישות